martes, 13 de marzo de 2012

7 de març del 2012, Pla educatiu d'entorn.

PLANS EDUCATIUS D’ENTORN (PEE)
Tema 4

Definició: És una iniciativa oberta en el sentit que cada municipi l’adapta i l’estructura una mica en funció de les necessitats i els seus interessos i molt innovadora que el que pretén és a través d’un conveni acordar la col·laboració entre l’ajuntament i el departament d’ensenyament i altres departaments.
Per tant, podem dir que és un conveni que fan diferents àmbits per tal de garantir l’èxit educatiu i que l’educació a més a més d’arribar  atenir èxit sigui inclusiva i fomentar la convivència i l’ús de la llengua.
Fa molt temps que es van adonar que no n’hi havia prou amb educar només a l’escola i que l’ interacció amb la societat també educava.  No es podia mantenir aquest hàbit exclusiu que l’ensenyament era només en l’àmbit d’escola, per tant en aquest context que no es podia deixar tot en mans de l’escola tant el departament d’ensenyament com els ajuntaments, que també muntaven coses pel seu compte com; esplais entre moltes altres entitats que feien reforços i esforços, creaven una línia amb la qual aconseguien de no deixar missatges diferents. L’objectiu és unir esforços i actuar junts.
Aquesta és la lamina que es va difondre a les escoles perquè voluntàriament s’hi afegissin, podem veure l’ajuntament, l’escola d’adults , esplais, tallers, etc.
Va començar l’any 2005 amb un pilotatge de 25 municipis. Poc a poc es va anar ampliant. Hi ha municipis en que totes les escoles formen part del pla educatiu d’entorn i altres escoles no.
Actualment hi ha 95 PEE a Catalunya, repartits en 80 municipis. Hi ha municipis petits en què no hi havia institus i s’ajuntaven amb altres municipis on si hi havia per unir-se a un mateix PEE. També passa el contrari, municipis molt grans on es creen subplans, per exemple, a Sabadell hi ha 4 i a St. Cugat 2.
Els plans educatius d’entorn:
Badia, Rubí, barbera, Sabadell, Cerdanyola, Terrassa, Ripollet i sant Cugat.
A partir del 2008 es va fer una avaluació i es va decidir que no s’augmentaven els municipis, i per tant no es crearien nous PEE. Això no vol dir que qui vulgui no es pugui afegir a un PEE creat. Està tancat fins que no s’acabi el conveni, que es signa per quatre anys.
Destinataris del pla educatiu entorn:
Els destinataris són tots els alumnes de 0 a 18 anys. S’abarca tot el periode d’educació. Fa molta incidència en tots aquells sectors més desfavorits de la societat, concretament es focalitza en 3 àmbits: els nouvinguts, alumnat adolescent, alumnat amb risc de marginació.
Com que per aconseguir-ho necessitem la col·laboració de les famílies també hi ha una part d’estratègies i recursos destinades a elles.
Àmbits d’incidència:
S’incideix en el temps, en el que té l’alumne.
*      Temps escolar
*      Temps no escolar
*      Temps extraescolar
Objectius i línies d’intervenció:
Els objectius dels PEE són 8, i es reprodueixen en àmbits d’actuació i intervenció:
  1. Incrementar l’éxit acadèmic
  2. Contribuir a millorar les condicions d’escolarització
-          Prevenir l’absentisme: mitjançant xerrades; grups de treball per trobar maneres d’aconseguir que no facin absències a classe; mirar com es matriculen i intentar que ho puguin fer als centres que tenen més a prop; acompanyar a les famílies nouvingudes i informar-los de com funciona el servei educatiu;etc. Tot aquest tipus d’actuacions es coordinen. El que es fa és reunir el que ja es feia per separat i ordenar i adjuntar aquestes actuacions.
-          Promoció de tota la xara educativa sostinguda...
  1. Potenciar la participació en activitats i espais de convivència en un marc d’educació inclusiva. Interessa molt que les famílies coneguin els centres educatius, sobretot a secundària, on la participació de les famílies és mínima. A partir de diferents activitats el que es fa és obrir el centre a les famílies i als alumnes. L’esport és un dels puntals dels PEE, el Pla Català de l’Esport, que pertany al temps extraescolar i no escolar.
  2. Millorar la presència i l’ús socials de la llengua catalana. Fer tallers, xerrades, cursos de tot tipus, ja sigui de gramàtica com cuina en català, etc. Els cursos poden estar adreçats a famílies o a infants. També hi ha activitats enfocades a reconèixer les llengües d’orígen, ja que si valores la llengua de les persones nouvingudes, aquestes mostren més predisposició en aprendre la catalana.
  3. Potenciar l’educació en valors i el compromís cívic. Hem de donar valors cívics i democràtics mitjançant múltiples activitats.
  4. Potenciar l’educació en el lleure. El PEE té molta vinculació amb esplais, que venen i fan activitats. Existeix l’aprenentatge-servei
  5. Potenciar el treball en xarxa. És important per poder dur a terme tot això, enforteix els vincles entre famílies i centre educatiu o entre centres educatius o entre centre educatiu i entorn mitjançant el treball amb centres cívics, esplais, etc.
  6. Promoure la sostenibilitat. Aprendre a optimitzar els recursos, buscar altres fonts de finançament.





Metodologia
El treball en xarxa és molt important. Es busquen uns objectius comuns entre els diferents protagonistes, compartir un projecte.
S’ha de tenir un espai d’intercanvi i mecanismes per poder avaluar el projecte, fer un seguiment i buscar la millora contínua. Per tot això cal una actitud dialogant. Positiva, amb voluntat de compartir, d’implicació i coresponsabilitat.
Gestió i organització:





.El departament d’ensenyament amb la consellera al davant i l’ajuntament mitjançant l’alcaldesa, signen un conveni vàlid per a 4 anys. El regidor d’educació és qui s’encarrega de representar a l’alcalde i la persona que dinamitza és el tècnic d’educació. L’ajuntament porta la part del lideratge institucional.
Tota la part de lideratge pedagògic va a càrrec del Departament d’Ensenyament.
L’assessor LIC (Assessor de llengua) és un docent que s’encarrega d’assessorar a centres. Estan vinculats als serveis educatius, cada municipi té. Fan formació a professors, informació lingüística, es desplacen a centres; fan modelatges a l’aula, etc. No intervenen directament amb alumnes. Els assessors LIC estan al darrere de les aules d’acollida.
EL PEE, depenent dels centres que estan apuntats té un pressupost o un altre. A més centre, més pressupost. S’acorda que el 70% l’aporta el Departament d’Ensenyament i l’Ajuntament paga un mínim del 30%, de manera que s’arribi al 100% del pressupost.
Estructura:
D’entrada tenim la comissió (s’encarrega de prendre les decisions,
-          per tant es una comissió que es troba 2  3 cps l’any i acorda el pressupost econòmic, el pla de treball anual i aprovar la memòria final de curs. Va el director, el regidor d’educació, l’assessor i tècnic, i un director de primari i un director de secundaria i també els representants de les associacions que estan implicats en aquell PEE, no son fixes, en algun un de biblioteca, en un altre d’un altre...
-          es troben cada mes, que son la comissió operativa que va l’inspector (va a vegades), els que hi van sempre son els representants de direcció, ...
-          els grups de treball depèn de que prioritzi el PEE es creen unes comissions o unes altres. Ex: una escola que necessita integració, es crea un grup de treball petit però molt divers i regeixen i analitzen el problema. Fan propostes i pensen com es poden dur a terme i quins recursos es necessitaran per fer-ho. Quan ho tenen tot investigat el coordinador del grup porta la proposta a la institucional que l’aprova i qui s’encarrega de fer el seguiment serà l’operativa.
El PEE depenent dels centres que estan apuntats tenen un pressupost  un altre. L’ajuntament paga un MINIM d’un 30% i el Departament d’Ensenyament paga un 70% com a MAXIM.
Grups de treball o comissions de treball: es tracta de reflexionar, analitzar el problema, de pensar propostes. El coordinador del grup porta la proposta a la institucional que la discuteix i l’aprova. Després qui s’encarregarà de fer el seguiment serà l’operativa.
Descripció dels Agents: els centres
ALIC: Assessor LIC
CLIC: Coordinador LIC (és un professor del centre)
L’equivalent de l’ALIC al centre és el CLIC. També trobem una persona del CRP, de l’EAP, l’inspector, el director del centre
EAP, CRP i ALIC tenen un edifici a part on es reuneixen. En canvi el CLIC es troba al centre educatiu.
Descripció dels Agents: entorn
La comunitat educartiva és la suma de la comunitat escolar més tot el que hi ha a l’entorn, com associacions de veïns, biblioteques, entitats juvenils, entitats esportives, etc. No tots els PEE tenen els mateixos agents d’entorn, sinó que depén de cada municipi.
El tècnic de l’ajuntament i l’assessor LIC treballen plegats, tot i que cadascú té més experiència en un àmbit.
Dintre de tot això podem trobar la participació de diferents col·Lectius com infermeres CAP, AMPA i famílies, Tècnic/a de districte, etc.
Tallers d’estudi assistit:
En tots els PEE trobem aquests tallers. Es podran anomenar per les sigles TEA, per també amb el nom de PROA (Programa de reforç i orientació y apoyo).
En horari extraescolar dintre àmbit de l’escola es contracta un monitor extern i aquest ajuda als alumnes a fer els deures, a agafar uns hàbits d’estudi, en el lloc on ho fan tenen la biblioteca i ordinadors. Garanteixen un espai, moment i materials idonis per a que e l’alumne que per la seva situació especial no ho pot fer a casa i es fa que pugui mantenir el currículum escolar com la resta de companys.
Activitats esportives
Estan organitzades pel Pla Català de l’Esport. Els diners que es destinen a això tampoc es poden fer servir per cap altra cosa.
Es fa una formació a alumnes del centre perquè puguin ser monitors i puguin fer activitats dintre de l’espai escolar, com per exemple a l’hora del pati. Les activitats són els dissabtes.
Activitats de suport a la lectura
És de caràcter obert.
Activitats amb famílies
S’obre el centre i les famílies van. Compleixen molts objectius com la participació familiar, bon clima i convivència, etc.
Les poden fer monitors, pares, alumnes, professors.. Qui vulgui.
Ex: cursos de llengua, d’informàtica, de cuina, etc
Els espais
És molt important obrir el centre als alumnes del centre i a altres centres.
-          Centres educatius
-          Centres Cívics
-          Biblioteca
-          Espais públics
-          ajuntament
-          Teatre

Avaluació:
Cada pla educatiu fa una diagnosi i a partir d’aquí es fa una avaluació inicial la qual es va dur a terme el 2007, el 2009 es va fer una avaluació de procés i es va preguntar si hi havia hagut millores,  es tornarà a preguntar el mateix, i podrem saber el grau d’eficàcia i si tots els recursos ha servit per assolir els objectius que s’havien previst.
Per tan;
2007-2008 es fa una avaluació inicial.
2009-2010 es va fer una avaluació del procés per saber com havia evolucionat.
Ara hi haurà una avaluació final per saber el grau d’eficiència dels PEE i si tots els recursos han servit per assolir els objectius que s’havien previst.
Quan es signa el conveni, hi ha una diagnosi. Cada PEE estudia què té i que li falta; i a partir dels objectius que vol aconseguir prioritza.
Pressupost
El pla educatiu d’entorn té un pressupost o un altre depenent  dels centres que té apuntats. El 70% el portarà el departament d’ensenyament i l’ajuntament paga un mínim del 30

No hay comentarios:

Publicar un comentario